Tips voor complementaire zorg

Staat jouw patiënt op een wachtlijst voor behandeling in de specialistische GGZ (SGGZ)? De wachttijd tot behandeling in de SGGZ kan oplopen. Er zijn verschillende mogelijkheden voor complementaire zorg die kunnen bijdragen aan het welzijn van je patiënt in de tussentijd. Op deze pagina delen we een overzicht van digitale en regionale initiatieven die zonder verwijzing van de huisarts toegankelijk zijn.

Een overzicht van digitale aanbieders. In vrijwel alle gevallen is hierbij een verwijzing van de huisarts benodigd.

 

  • HSK Online – Online behandelingen van de HSK Groep.
  • PSYTREC EXPRESS – Kortdurend intensief behandelprogramma voor PTSS.
  • Caredate – Direct contact met een psycholoog.
  • Evie – Online zelfhulpplatform (zonder verwijzing te gebruiken)
  • Welshop – E-healthmodules zonder verwijzing.
  • Sol Psychotherapie – Online psychologische hulp.
  • DiSofa – 100% online therapie.
  • Amici GGZ – Online basis GGZ.
  • Plan Morgen – Zelf aan de slag met online begeleiding.
  • LMcare – Online mentale ondersteuning.
  • Lenn Zorgt – Online GGZ-aanbod.
  • GGZ Online – Online psychologische hulp.
  • Parnassia Groep – Online behandelmogelijkheden binnen SGGZ/BGGZ.
  • Mindler – Beeldbellen met een GZ-psycholoog via app.

Aanbod in de regio Midden-Brabant waar patiënten zonder verwijzing van de huisarts zich kunnen (aan)melden.  

Bespreek het samen met je patiënt

Als huisarts of POH-GGZ kun je veel betekenen door samen met je patiënt te kijken wat helpend kan zijn in de periode tot aan de start van een behandeling. Het inzetten van complementaire zorg is geen vervanging van specialistische hulp, maar kan wel bijdragen aan:

  • Vermindering van klachten of stabilisatie van de situatie
  • Vergroten van veerkracht, regie en zelfvertrouwen
  • Voorkomen van verdere escalatie of isolement

Veel van de onderstaande initiatieven zijn laagdrempelig, kosteloos of zonder verwijzing te benaderen.

 

Tip: Je kunt samen met de patiënt deze pagina bekijken of onderdelen doorsturen per mail. Een aantal digitale aanbieders bieden bovendien directe aanmeldmogelijkheden of informatie op maat.

 

Wat kun je nog meer doen?

Naast complementaire zorg en digitale ondersteuning, zijn er nog een aantal belangrijke stappen die patiënt en zorgverlener samen kunnen zetten:

  1. Neem contact op met de organisatie waar de patiënt op de wachtlijst staat

 

Veel GGZ-organisaties bieden extra ondersteuning, zoals e-healthmodules of begeleid online contact, tijdens de wachttijd. Vraag welke mogelijkheden beschikbaar zijn. Dit kan helpend zijn bij het overbruggen van deze periode.

 

  1. Betrek de zorgverzekeraar

 

Laat de patiënt contact opnemen met de afdeling zorgbemiddeling van de zorgverzekeraar. Die kan meekijken of er een kortere wachttijd is bij een andere instelling of behandelaar. Zorgbemiddeling is een recht dat valt onder de zorgverzekering.

 

  1. Gebruik de website: Kiezen in de GGZ

 

Deze onafhankelijke website biedt betrouwbare informatie over aandoeningen en behandelmogelijkheden, zorgaanbieders en behandelaren, wachttijden en vergoedingen en de afstand tot een behandellocatie. De website helpt bij het maken van een goed geïnformeerde keuze in het zorgaanbod.

Heb je nog een vraag of een tip die ontbreekt?

Laat het ons weten via: